آموزش تکه چسبانی یا کلاژ
آموزش کاردستی به وسیله تکه چسبانی برای اجرا در کلاسهای هنری و خلاقیت مجموعه های تربیتی
شنبه 15 اسفند 1394    
بازدید: 6338
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع این صفحه: تکه چسبانی یا کلاژ
سن مناسب: سنین 10 تا 12 سال
 
مقدمه 
برنامه ریزی برای کلاس و تهیه محتوا یکی از دغدغه های اصلی مربیان و مسئولان مجموعه های فرهنگی است. در این میان دو نکته اساسی وجود دارد که توجه به آنها می تواند کلاسی مؤثر و جذاب بسازد:
اول اینکه کلاس هدفمند باشد به این معنا که خروجی کلاس برای مربی و دانش آموزان واضح باشد.
دوم آنکه کلاس جذاب و مورد علاقه برای دانش آموزان باشد. باید تلاش کرد تا از راه های مختلف نشاط، سرزندگی و جذابیت را به کلاس افزود.
 
یکی از کلاس هایی که از نظر تربیتی موجب رشد تفکر، پرورش قوه خلاقیت و بالا رفتن دقت در دانش آموزان می شود و  از طرفی موجب آموزش ساخت اجسام جدید و هماهنگی دست، چشم و فکر باهم می گردد، افزون برآنکه جذابیت آن هم برای دانش آموزان بسیار زیاد است کلاس کاردستی است که اگر مربی بتواند با حوصله و مدیریت صحیح این کلاس، کم کم دانش آموزان را هدایت نمایند، به تمام نکات فوق خواهد رسید. 
 
در این بخش از پایگاه مجتمع فرهنگی محراب برآن شدیم که برخی از برنامه ها و فعالیت هایی که در کلاس کاردستی و خلاقیت می توان برای دانش آموزان اجرا کرد را با اندکی توضیح معرفی نماییم.
 
 
تعریف 
تکه چسبانی، چسبانه کاری یا کلاژ (به فرانسوی: Collage) روشی در تولید آثار تجسمی است که در آن مصالح و مواد مختلف (چون کاغذهای رنگی، مقوا، پارچه، ریسمان، بریده روزنامه، عکس، برگ گیاهان و درختان، سنگ، چوبهای ریز و نازک و...) را بر سطح بوم، تخته یا مقوا با ترکیب توامان و مناسب می‌چسبانند؛ و گاه با نقاشی و طراحی به تکمیل آن می‌پردازند. 
 
روش کار 
در ابتدای کلاس مربیان با توجیه دانش آموزان نسبت به نحوه انجام کار آنها را آماده می کنند. آماده سازی و توجیه دانش آموزان می تواند به این صورت باشد که مربی یک نمونه از قبل آماده شده را به دانش آموزان نشان می دهد و از آنها می خواهد که شکلی را که در اختیار آنها قرار داده شده است به صورت کامل کنند.
البته تکه چسبانی می تواند درجه بندی های مختلفی داشته باشد ساده ترین روش آن به این صورت است که تصاویری از حیوانات یا گلها را به صورت سیاه و سفید در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و از آنها می خواهیم با تکه های ریز کاغذ رنگی(هر ضلع آن حداکثر 1 سانتی متر باشد) و یا مچاله کردن تکه های دو سانتی کاغذ رنگی (که سبب می شود تصویر برجسته شد ) و یا ترکیبی از این دو و چسب ماتیکی آن را پر کنند. (تصاویر شماره یک تا شش)
 
نمونه کار پردکردن نقاشی با کاغذ رنگی (موزاییک کاری با کاغذ) 
 
در روشی دیگر و برای بالا بردن قوه تفکر و خلاقیت دانش آموزان می توان از آنها خواست تا با فکر و خلاقیت خود و استفاده از چیزهایی که در اطراف خود می بینند (پارچه، کاغذ رنگی، پنبه، دستمال کاغذی، براده های تراش مداد، برگ و ...) بر روی مقوای خالی از شکل، تصویری را خلق کنند. (تصاویر شماره هفت تا دوازده)
 
در تمام مراحل کار هدایت و راهنمایی مربی لازم است. مربی باید در هنگام انجام کار در مرحله اول (پر کردن نقاشی ها با کاغذ رنگی) از دانش آموزان بخواهد نهایت دقت و خلاقیت خود را در رنگ آمیزی به کار گیرند تا تصویر زیبا و جذابی تهیه کنند. 
 
لازم به ذکر است که مرحله دوم کار(ایجاد و خلق تصویر به وسیله کلاژ) نیاز به خلاقیت بالایی دارد و اگر دانش آموزان در این سطح از خلاقیت نباشند این کار سبب نا امیدی و سرخوردگی خواهد شد. پیشنهاد می شود حتماً این مرحله را بعد از انجام مرحله اول انجام دهید و در صورتی که احساس می کنید دانش آموزان برخوردار از خلاقیت نیستند ابتدا اشکال مرحله دوم به آنها نشان داده شود و مربی از آنها بخواهد تا با تقلید مانند آن شکل را درست کنند. و پس از چند مرتبه اجرای این کار به صورت تقلیدی و با رشد تفکر و خلاقیت می توان از آنها خواست در مرحله نهایی و یا آزمون، تمام خلاقیت خود را به کار گرفته و طرحی را با استفاده از فکر خود ایجاد نمایند. 
 
گفتنی است که تمام عکسها در قطع A4 و آماده برای چاپ تهیه و تنظیم شده است. 
 
 
تصویر شماره 1 
 تصویر شماره 2 
تصویر شماره 3 
 تصویر شماره 4 
تصویر شماره 5 
 
تصویر شماره 6 
تصویر شماره 7 
تصویر شماره 8 
تصویر شماره 9 
تصویر شماره 10 
 
تصویر شماره 11 
 
تصویر شماره 12 
 
 
 چند نمونه از طرح های تکمیل شده توسط دانش آموزان: