درس اول قرآن سطح 2
طرح تلاوت جزء 28 قرآن کریم در ابتدایی کلاس سطح 2
سه شنبه 22 دی 1394    
بازدید: 366
بسم الله الرحمن الرحیم
طرح بحث
در برنامه صبحگاه سطح یک که طی دو سال گذشته در فصل تابستان برگزار شد از ابتدای جزء 29 قرآن شروع به تلاوت و بیان نکات کردیم که به لطف الهی توانستیم تا سوره مبارکه جن پیش برویم و دانش آموزان هم ارتباط خوبی با این روش پیدا کردند.
با توجه به تجربه خوبی که در جریان این اجرا داشتیم و همچنین خلأی که در برنامه قرآنی سطح 2 بخصوص در طول سال داریم، تصمیم گرفتیم این طرح را به صورت اجمالی از ابتدای جزء 28 قرآن آغاز نماییم.
در این طرح سعی می‌کنیم با توجه به ضیق وقت به جای نیم ساعت اجرا برنامه را در 15 دقیقه اجرایی نماییم.
روش کار به این صورت است که ابتدا صوت صفحه‌ای که به ترتیب پیش رفته‌ایم پخش خواهد شد و سپس یک نکته تجویدی و در انتها چند نکته تفسیری متناسب با دانش آموزان مطرح خواهد شد.
امیدواریم هم ما به عنوان مجری بتوانیم با این کار قدمی در راه قرآن برداریم و هم دانش آموزان با همکاری و استقبال مناسب از این طرح انس بیشتری با قرآن پیدا کنند.
 
درس اول
نکات مربوط به صفحه 542 قرآن کریم:
نام سوره: مبارکه مجادله
شماره سوره: سوره 58 قرآن کریم
تعداد آیات: 22 آیه
محل نزول: مدینه
 
نکات تجویدی
در انتهای آیه 1 آمده است: «ان الله سمیعٌ بصیرٌ»
در اینجا نون ساکن (تنوین) به حرف باء رسیده است که قلب به میم می‌شود. یعنی شما در خواندن، به جای لفظ باء باید لفظ میم را ادا کنید.
 
پس «سمیعٌ بصیر» خوانده می شود «سمیعُم بصیر»
 
و یا در آیه 5 «آیاتٍ بیناتٍ» خوانده می شود «آیاتِم بینات»
 
نکات تفسیری
1- در این صفحه که دارای 6 آیه نخستین سوره مجادله است در موضوعات مختلف احکام، عقائد و اخلاق سخن به میان آمده است.
2- یکی از نکات مهمی که در این صفحه بدان اشاره شده است، می تواند ارتباط عمیق اعتقادات (ایمان) با احکام و انجام تکالیف الهی(عمل) باشد.
3- خداوند تبارک وتعالی در پایان آیه چهارم بعد از بیان یکی از احکام می فرمایند: «و تلک حدود الله و للکافرین عذاب الیم»، این بدان معناست که اگر کسی از محدوده‌ای که خدا معین کرده است پا را فراتر نهد(افراط یا تفریط کند) دچار عذاب خداوند خواهد شد.
4- اما نکته مهمتر این است که گاهی بنده ای در عین اینکه خداوند را قبول دارد و به قدرت وی آگاه است و خود را بنده و مخلوق وی می داند، در انجام تکالیف خود سستی به خرج داده و آنها را درست انجام نمی دهد و یا اهمیت چندانی برای آنها قائل نیست. در این صورت خداوند از باب تادیب او را دچار عذاب اخروی می نماید تا او را پاک نماید.
5- اما در آیه 5 حکم کسانی ذکر شده که بعد از شناخت خدا و رسولش به دشمنی آشکار با وی پرداخته و قصد جنگ می نمایند. عبارت «یحادّون الله و رسوله» به وضوح دلالت بر این نکته دارد. یحادون از حدید می آید که همگان با معنای آن آشنا هستیم. حدید همان آهن است و وقتی به صورت فعل درمی آید معنای جنگ آشکار می دهد.
6- خداوند جزای کسانی را که به وضوح به جنگ با خدا و رسولش می پردازند هم در این دنیا می دهد و هم در آخرت. در این دنیا به ذلت و خواری کشیده خواهند شد «كُبِتُوا كَما كُبِتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِم» و در آخرت نیز دچار عذاب خوار کننده ای خواهند شد.
7- اما ارتباط احکام و عقائد در این آیات این گونه است که با توجه به این آیات کسانی می توانند بوسیله انجام تکالیف به مراتب عالی دست پیدا کنند که اولاً با اعتقاد و تعقل کامل دین را پذیرفته باشند «قَدْ أَنْزَلْنا آياتٍ بَيِّنات» و ثانیا پس از پذیرش کاملا بدان عمل نمایند «ذلِكَ لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِه». پس نه ایمان به تنهایی و بدون عمل صالح مفید خواهد بود و نه عمل صالح بدون ایمان ارزشی خواهد داشت.